Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Informace pro podnikatele

 

Nacházíte se v sekci Podnikatel, zde jsou připraveny informace pro začínající podnikatele, kam se obrátit se žádostí o základní informace potřebné pro své podnikání. Příslušné kontakty na Odbor živnostenský naleznete v odkazu.

 

Spotřebitelský ombudsman
 

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo sadu účinných opatření k omezení nekalých obchodních praktik vůči spotřebitelům, zejména seniorům, při prodejních akcích a v zájmu zvýšení ochrany spotřebitele navrhlo systém tzv. Spotřebitelského ombudsmana.

Spotřebitelský ombudsman je systém, který za pomoci kontaktních míst na stávajících  živnostenských úřadech /ŽÚ/ a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi /NNO/ umožní především seniorům efektivně, rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv.

Spotřebitelský ombudsman není nový úředník či další úřad. Spotřebitelský ombudsman je označení pro systém, který za pomoci kontaktních míst na živnostenských úřadech a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní oklamaným a zneužitým spotřebitelům, především seniorům, efektivně, rychle a bezplatně se domoci svých spotřebitelských práv.

Spotřebitelský ombudsman je zaveden za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem v případě tzv. předváděcích akcí. Na nich je v řadě případů prodáváno zboží nebo jsou nabízeny služby za použití tzv. nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je nuceno ke koupi zboží, které ve skutečnosti nepotřebují. V mnohých případech se navíc jedná o zboží značně předražené.

Spotřebitelský ombudsman tedy není novým úředníkem, ale "využitím" existující sítě celkem 227 obecních živnostenských úřadů.

Spotřebitel se díky nově zaváděnému systému bude moci zdarma obrátit na některý ze živnostenských úřadů, kde s ním bude vyplněn jednoduchý vstupní formulář, kterým založí případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně.

Systém současně umožní případnou snazší kontrolu dotčeného prodejce orgány státu.

Pokud se spotřebitel rozhodne obrátit se na nevládní neziskovou organizaci přímo sám, jsou mu zde k dispozici kontakty na takové organizace, která se zabývají ochranou spotřebitele. Spotřebitelé mohou případně využít publikovaných vzorů.

Takto nastavený systém by měl být účinným nástrojem pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám, respektive záchrannou sítí, jež spotřebiteli umožní efektivní a bezplatnou ochranu jeho práv porušených nepoctivými obchodníky v průběhu tzv. předváděcích akcí.

Spotřebitelský ombudsman znamená pomocnou ruku státu, podanou všem postiženým spotřebitelům, zejména našim seniorům.

Odkaz na stránky MPO pojednávající o problematice ochrany spotřebitele a tématice spotřebitelského ombudsmana

http://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/spotrebitelsky-ombudsman/

Prezentace

Spotřebitelský ombudsman - prezentace (samostatný web v novém okně)

Přehled spotřebitelských organizací a jejich poraden (samostatný web v novém okně)

Základní vzory řešení spotřebitelských vzorů (samostatný web v novém okně)